۱۱TopTips4ExhibitionStandDesign&Construction

۱۱ نکته کلیدی در طراحی غرفه و در غرفه سازی


با طراحی غرفه ای شگفت انگیز شاخص باشید!


طراحی یک غرفه خاص نمایشگاهی، که کسب و کار شما را بطور شاخص به نمایش گذاشته و تاثیری قوی بر بازدید کننده داشته باشد، کار چندان آسانی نیست و میتواند بسیار پیچیده باشد. محدودیت های بسیاری برای غرفه سازی وجود دارد: (مساحت غرفه و ابعاد، زمان و هزینه ها، کارهای اجرایی زیاد و گوناگون)، و در تراکم و شلوغی غرفه های دیگر که اغلب، رقبای شما هستند، تاثیر بصری غرفه نمایشگاهی شما را محدود کرده و جلب توجه را برایتان دشوار میسازد.

اینکه غرفه نمایشگاهی شما اِلِمانی جذاب بوده و فورا قابل تشخیص باشد، و از سوی دیگر توانایی و تخصص شما را بازتاب دهد، بسیار ضروری است. به خاطر داشته باشید، اولین برداشت بیننده کاملا تاثیر گذار است خصوصا که در میانه هم همه و شلوغی نمایشگاه، مجذوب غرفه سازی شما بشود.

غرفه های دیگر و رقبای شما در تلاش هستند که بازدید کننده ها را به سمت خودشان جذب کنند. ممکن است علیرغم اینکه محصولی موفق و برتر را ارائه کرده اید، به دلیل کم رنگ بودن حضور شما در غرفه سازی، رقبا مشتریان شما را جذب کرده و فرصت ارائه محصول را از دست بدهید.

 بنابراین، چگونه می توانید در یک نمایشگاه شلوغ، غرفه ای شاخص داشته باشید؟


۱۱ نکته مهم در طراحی و غرفه سازی را دنبال کنید و مطمئن باشید موفق خواهید شد! 😉


۱ اهداف خود را معلوم کنید!

قبل از سفارش طراحی غرفه، اهداف خود را معلوم کنید. در مورد آنکه چه پیامی را ارائه خواهید کرد و به دنبال چه دستآوردی هستید فکر کنید. حتی اگر غرفه ای زیبا طراحی کرده باشید، اما این طراحی نتواند ارزشهای شرکت شما را بازتاب دهد و یا در بیان توانایی های محصولات شما موفق باشد، وقت خود را تلف کرده اید. اهداف خود را روی کاغذ بنویسید و بارها آن را در قالب فرم و فضای غرفه تصورکنید، موفقیت رسیدن به اهداف را در تجربیات قبلی غرفه سازی خود و دیگران را ارزیابی کنید. روشهایی که به نظرتان موفق بوده است را انتخاب کنید. غرفه ساز خود را انتخاب کنید و اهداف خود را بصورت شفاف به وی انتقال دهید،  در زمان بررسی طرح غرفه اهداف را به یاد داشته باشید و هدایت طرح در رسیدن به اهداف را شخصا به عهده بگیرید.

  ۲- متراژ و ابعاد غرفه را به دقت انتخاب کنید!

اغلب اوقات ابعاد غرفه ها، محدودیت های بسیاری در تطابق خواسته های شما با غرفه سازی همراه خواهند داشت. اهداف محوری شما از مشارکت، محصولات ارائه شده، نحوه ارتباط شما با مشتریان، اهمیت و شهرت نمایشگاهی که در آن شرکت میکنید، همگی در انتخاب مساحت غرفه تاثیر گذار هستند. قبل از انتخاب زمین غرفه، با غرفه ساز خود در مورد اجزاء برنامه های نمایشگاه گفتگو کنید. از غرفه ساز بخواهید که با طرحی مقدماتی مساحت مورد نیاز برای رسیدن به خواسته ها را ارزیابی کند. به خاطر داشته باشید هزینه های غرفه سازی معمولا بیشتر از قیمت زمین اجاره شده می باشد بنابراین برآورد هزینه را نیز در دستور کار غرفه ساز خود قرارداده یا محدوده بودجه تان را به وی اعلام نمایید.

پس از این مرحله برای انتخاب زمین با برگزار کننده تماس گرفته و تا دریافت نقشه و ابعاد غرفه در سالن یا فضای باز نمایشگاه موضوع را پی گیری کنید.

اغلب اتفاق می افتد که در محیط غرفه ها، ستون یا عوارض دیگری از سالن نمایشگاه وجود دارند. از برگزار کننده بخواهید که نقشه دقیق فنی از غرفه شما که حاوی کلیه اطلاعات مربوط به عوارض سالن، ورودی ها و خروجی ها، راهروها و محدودیت ارتفاع را به شما ارائه نماید. 

۳ – غرفه سازی در ارتفاع یا غرفه سازی در سطح؟

در بسیاری از موارد طراحی غرفه های نمایشگاهی با حداکثر ارتفاع  انجام میشود. لیکن محدودیت های ارتفاعی در سالن ها و سایت های مختلف نمایشگاهی اعمال میشوند. شایسته است که قبل از شروع طراحی غرفه توسط غرفه ساز، ارتفاع مجاز سالن را به او اطلاع دهید. استفاده از ساین و لوگو در ارتفاع بالا و یا استفاده از آویزهای سقفی و یا برج هایی با ساین های گردان و نور های خیره کننده، مولفه ای موفق و تاثیر گذار در غرفه سازی می باشد. بهتر است در طراحی غرفه، ساین و لوگو در ارتفاعی قرارگیرد که در لحظه ورود به سالن نظر مخاطب را به سمت غرفه جلب نماید.



۴ از متن های طولانی و پیچیده استفاده نکنید!

  • متن های کوتاه، اغلب تاثیر عمیق تری دارند ، برای یک غرفه نمایشگاهی مسلما چنین متن هایی لازم است.
  • برای خلاصه کردن پیامتان، از کلمات کمتری استفاده کنید، در شلوغی یک غرفه نمایشگاهی، هیچکس حوصله خواندن متن های طولانی را ندارد.
  • شعاری را انتخاب کنید که به راحتی در حافظه بماند و با دیدن برند شما، به خاطر بیاید. برای بازدید کننده غرفه شما، لیست بلند بالای محصولات و مشخصات فنی آنها کمتر مورد توجه قرار میگیرد.
  • در طراحی غرفه و گرافیک آن حتما از فونت هایی استفاده کنید که بزرگ و واضح باشند و از فاصله دور قابل تشخیص باشند.
  • بهتر است این متن ها در غرفه سازی در ارتفاع بالا قرارگیرند تا توسط افراد و بازدیدکنندگان پوشیده نشوند.

نکته: پیام خود را با کلمات خوش آهنگ و ترکیبی جذاب تنظیم کنید.

۵ نور یک عنصر کلیدی!

در غرفه سازی موضوعی که اغلب از آن غفلت می شود ، نورپردازی است. نور و چراغها نقش بسیار مهمی در طراحی غرفه های نمایشگاه دارند.

نورپردازی صحیح زیبایی طراحی غرفه را دو چندان میکند. علاوه بر قدرت درخشش نور و شفافیت آن برای جذب مخاطبین، بسته به نحوه استفاده از نور در غرفه سازی، میتوانید حالت ها و روحیه های متفاوتی را ایجاد کنید. مثلا یک شرکت فنآوری اطلاعات برای ایجاد حس خلاقیت در ارائه یک محصول مدرن میتواند از نورپردازی ساختار شکنانه در غرفه سازی استفاده کند، یا نورپردازی خطی دقیق و منظبط را برای ایجاد حس دقت و سرعت هوش مصنوعی، در طراحی غرفه بگنجاند.

هیچگاه به نور سالن نمایشگاه اعتماد نکنید و برای نور در غرفه سازی، برنامه و طرح کاملی داشته باشید. استفاده از پروژکتورهای متمرکز (spot Lights)، نورهای حجمی برای پوشش کل فضای غرفه، نورهای رنگی و البته نورهای نواری خطی مدرن، میتوانند در بیان خاصی که در طراحی غرفه برای ارائه محصول جدید خود دارید، تاثیر بسیار قوی داشته باشند.

استفاده از نورپردازی رنگی در غرفه سازی، روشی هوشمندانه برای شاخص شدن غرفه شما در محیط شلوغ و پرازدحام  سالن های نمایشگاه می باشد. در طراحی غرفه، از نور رنگی که انتخاب میکنید در سطح بسیار وسیع و پر تکرار استفاده کنید.


نکته: لایت باکس های زیبا و پر نور حسی از کیفیت بوجود می آورد و جذابیتی ناخودآگاه را در بازدید کنندگان ایجاد می نماید.

 

 


۶ – گرافیک را فراموش نکنید!


 “یک تصویر هزار کلمه ارزش دارد.”

طبق گفته مایکروسافت، تصاویر، بسیار سریعتر و بی واسطه مفاهیم را در ذهن ما نقش میدهند. در مقابل متن های طولانی و حروف یک شکل در جملات،  تصاویر و گرافیک ها،  رسانه ای چابک و مؤثر برای برقراری ارتباط و انتقال یک پیام یا ایده پیچیده هستند. در طراحی غرفه استفاده و انتخاب یک عکس از یک محصول یا رویداد، تقویت آن با گرافیک و استفاده درست از آن در ساختار غرفه نمایشگاهی، هماهنگی کاملی را با اجزاء و حجمهای استفاده شده در غرفه سازی پدید میآورد.

گرافیک به تنهایی میتواند عنصری شکل دهنده به یک ایده در طراحی غرفه باشد. ترکیب گرافیک با اجزاء غرفه و بستر سازی برای نمایش محصولات و معرفی آنها، غرفه سازی را شاداب و شفاف و پرتحرک می نماید. جذابیت سطوح بزرگ تصویر و رنگ با نورپردازی هوشمندانه، حرفه غرفه سازی را با طراحی گرافیک پیوندی جدا نشدنی داده است.

در انتخاب محل گرافیک ها دقت کنید و با توجه به ارزش و اهمیت موضوع آنها غرفه ساز خود را در طراحی غرفه و جایگذاری محل آنها راهنمایی کنید. گرافیک ها باید از دور قابل مشاهده باشند و از جذابیت های اصلی بصری غرفه نمایشگاهی شما میباشند.


نکته: تصاویر را در اندازه های واقعی یا بسیار بزرگ استفاده کنید. آنها تاثیر بسیار قدرتمندی خواهند داشت.

 

 


۷- خلاقیت در استفاده از مصالح متنوع

از کارکردن و استفاده از مصالح مختلف در طراحی غرفه و غرفه سازی نترسید. نمایشگاه محل نمایش و ایجاد هیجان است. به کارگیری خلاق مصالح متنوع یا کمتر به چشم آمده، طرح غرفه شما را شاخص و متمایز مینماید.

  • استفاده از پروفیل ها و ورق های استیل های خش دار، روش مناسبی برای ایجاد حس مدرن در غرفه های نمایشگاهی میباشد. خصوصا در غرفه شرکتهایی که در زمینه فنآوری های مدرن کار میکنند. ترکیب استیل با سطوح شفاف بزرگ شیشه ای احساس مدرن بودن را تداعی میکند. سادگی، اجرای دقیق و بدون نقص، بزرگی سطوح و یکپارچگی در طراحی غرفه و غرفه سازی، با یک نورپرداری حساب شده غرفه شما را در میان رقبا شاخص مینماید.
  • میتوانید از ورق های پلاستیک فرم داده شده برای ساخت استند های محصولاتِ قابل نمایش در غرفه سازی استفاده نمایید.
  • استند های مدرن با مصالح خاص، گزینه بسیار مناسبی برای شرکت های دارویی هستند.
  • ممکن است محصولات شرکت شما نیز قابلیت استفاده در غرفه سازی و دکوراسیون نمایشگاهتان را داشته باشد.

به عنوان مثال؛ یک شرکت تولید کننده سرامیک محصولات خود را در استندهای نمایش محصول یا فضاهای زنده به نمایش میگذارد، اما استفاده از سرامیک در ساختار غرفه سازی و حجم های دکوراتیو و مبلمان غرفه بسیار جذاب و هیجان انگیز خواهد بود.



۸ –  فنآوری را فراموش نکنید!

امروزه فنآوری نقش مهمی در زندگی روزمره ما ایفا می کند. فنآوری را در غرفه سازی خلاقانه، به کار گیرید.

اما چگونه می توانید از فناوری استفاده کنید؟

نمایش محصولات بخش بزرگی از برنامه ریزی و طراحی غرفه نمایشگاهی میباشد.

  • تلویزیون های بزرگ عنصر بسیار جذابی در غرفه سازی هستند و یک ابزار عالی برای انتقال اطلاعات، ولی به خاطر داشته باشید بدون فیلمی که بر اساس اهداف شما آماده شده باشد و دقیقا اهداف شما را نمایش دهد، کارایی کاملی نخواهد داشت.
  • دموهای تعاملی (interactive) این امکان را میدهد که با استفاده از محتوای آماده شده  (multimedia) هر فرد” داستان” شما را شخصا کشف کنند، و در نحوه آشنایی و شناخت موضوع شرکت کنند.
  • در طراحی غرفه و غرفه سازی خود، حتما از تاچ اسکرین ها برای یک دموی خلاق استفاده کنید. محصول شما یک نرم افزار باشد، یا یک خدمت آنلاین یا یک قطعه صنعتی. مردم دیگر نمی خواهند تماشاگر باشند – آنها می خواهند مشارکت کنند و درون برنامه که شما آماده کرده اید، جستجو کنند و اطلاعاتی را میخواهند بدست آورند.
  • با استفاده از فن آوری VR میتوانید تجربه های منحصر به فردی برای افراد ایجاد کنید. دیدن و حس هر آنچه که نمیتوانید با خود به غرفه نمایشگاهی بیاورید. خط تولید یک کارخانه بزرگ؛ رانندگی با اتومبیل فرمول یک؛ یا یک سفر توریستی به اعماق اقیانوس.

 


  ۹– اتمسفر خاص ایجاد کنید!

فضای کاملی از هویت و شخصیت شرکت خود در غرفه تان بسازید. در غرفه سازی؛ از نورهای ترکیبی، بافت، رنگ، گرافیک و حتی رایحه ها استفاده کنید. در مورد غرفه نمایشگاهی خود با هیجان فکر کنید، با هیجان صحبت کنید و برای رسیدن به یک طراحی موفق، غرفه ساز خود را به چالش کشیده و هیجان خود را به انتقال دهید. یک تصویر قوی و جذاب، که توجه همه را به شما جلب خواهد کرد و در مقابل رقابای خود شاخص خواهید بود.

 ۱۰– روی مخاطبان خود تمرکز کنید و غرفه را برای آنها طراحی کنید!

مخاطب مورد نظر خود را مشخص کنید و همیشه آنها را در طول فرآیند طراحی غرفه در ذهن داشته باشید. می توانید ایده اصلی طراحی غرفه خود را بر اساس خواسته ها و نیازهای آنها متمرکز کنید. ایده اصلی را در مسیر تهیه طرح غرفه مرتبا با غرفه ساز خود توسعه دهید. این روش بهترین راه برای انتقال پیام شما و برقراری ارتباط  با بازدیدکنندگان غرفه و ارائه محصول یا خدمات شما خواهد بود. الزاما زیبا بودن یک غرفه نمایشگاهی نمیتواند اِلِمان های شاخص و مورد توجه مخاطبان شما را همراه داشته باشد. چه بسا که انتخاب اِلِمانها یا جذابیت های اشتباهی در غرفه سازی، مخاطبین شما را به سمت خود جلب کرده و موضوع اصلی را در حاشیه قرار دهد. زیبایی و چشم نوازی و درخشش غرفه شما بستری است برای ارائه محصول و جذب مخاطب. یک گلدان سرامیکی بسیار زیبا و یا یک گیاه بسیار زیبا سوال هایی را درپی خواهد داشت که در مسیر هدف شما قرار ندارند مگر اینکه محصولی ارائه شده از شرکت شما باشند!

 ۱۱- حافظه بصری قوی و تاثیر گذار است، مخاطبین خود را راهنمایی کنید!

مشارکت هرساله و غرفه سازی در نمایشگاه های سالیانه، و البته سالیانه چند بار در شهرها و کشورهای مختلف، روشی نتیجه بخش و موثر است. شاید موثرترین روش. مخاطبین بالفعل و بالقوه شما همیشه از نمایشگاه ها بازدید خواهند داشت.  غرفه سازی خود را بصورتی انجام دهید که از راه دور با دیدن نشانه ها فورا شما را بیابند.

غرفه نمایشگاهی مجموعه ای است از احجام معماری و گرافیک و نور و رنگ. استفاده از کانسپت اختصاصی در غرفه سازی، که حاوی المان های خاص مانند فرم های حجمی، ساین سه بعدی، رنگ، روش نورپردازی باشد و در نمایشگاه های پیاپی تکرار شود یکی از موفق ترین روشهای غرفه سازی بوده و علاوه بر صرفه جویی در بخشی از هزینه های غرفه سازی، مخاطبین، به سرعت آدرس شما را خواهند یافت.

مَنِش شما در پذیرش و پذیرایی مخاطبین تاثیر عمیقی در برقراری ارتباط و موفقیت یک مذاکره کاری دارد، المان های بصری آشنا، از راه دور، خاطره آشنای یک دیدار خوشآیند و موفق را زنده خواهند کرد.


گردآوری و تالیف: محمدرضا فولادی

ویرایش و تدوین: مهتاب اردکانیان