پیشینه غرفه سازی در ایران

غرفه سازی در ایران

 


نگاهی به پیشینه غرفه سازی در ایران

پیشینه غرفه سازی در ایران
پاویون ایران در پاریس – ۱۹۰۰ میلادی

با تندتر شدن روند مدرنیته در ایران پس از به قدرت رسیدن رضا شاه پهلوی و ادامه یافتن آن در دوران محمدرضا شاه، توسعه روابط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگیِ بین المللی، دولت وقت را به اندیشه برپا کردن محلی برای برگزاری نمایشگاههای بین المللی انداخت. از این رو پس از تصویب قانون تشکیل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی در ۱۳۴۳ خ. و در ادامه تخصیص اراضی فعلی در تهران و تکمیل ساخت و ساز تا سال۱۳۴۸ خ. ، شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ایران در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران کار خود را آغاز کرد.

این اقدام رسمی پس از آن صورت گرفت که در سال ۱۳۳۷ خ. نمایشگاهی از تولیدات صنعتی ایتالیا در تهران برپا شده بود و همچنین پیشتر، در زمان صدرات میرزاتقی خان امیرکبیر تعدادی از بازرگانان ایرانی در نمایشگاه کریستال پالاس لندن (۱۲۳۰ خ.)، با محصولاتی نظیر پارچه های قلمکار، فرش، صنایع دستی، کاشی و خشکبار حضور یافنه بودند.


آغاز به کار شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی

شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی
محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران Teharan Int’l Exhibition Fairground

این شرکت میزبان برگزاری نمایشگاه بین المللی آسیایی در ۱۳۴۷خ. تا بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی بازرگانی در ۱۳۷۹خ. بوده است. پس از آن زمان نمایشگاههای بین المللی به صورت دوره ای و تخصصی در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می شوند.

شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ایران از سال ۱۳۵۵خ. در عضویت اتحادیه نمایشگاههای بین المللی UFI و اتحادیه جهانی نمایشگاهها BIE  است که مسئول برگزاری نمایشگاههای اکسپو جهان می باشد. ایران همچنین سابقه حضور در اکسپو  ۱۹۶۷در مونترال کانادا با طرحی از عبدالعزیز فرمان فرمایان، اکسپو ۲۰۰۵ در ناگویا – ژاپن و اکسپو ۲۰۱۰ در شانکهای – چین را در کارنامه خود دارد.


 


  • نمایشگاه اکسپو شانکهای ۲۰۱۰
  • نمایشگاه اکسپو ناگویا ۲۰۰۵
  • پاویون ایران در نمایشگاه اکسپو مونترال ۱۹۶۷ Expo 67, pavillon de l’Iran, à l’île Sainte-Hélène. Montréal, Québec, Canada


نمایشگاههای تخصصی در ایران

Iran Elecomp 2016

 

با شکل گرفتن برپایی نمایشگاههای تخصصی نیاز شرکت ها برای معرفی بهتر خود و ارائه محصولات به شکل امروزی، نیاز به غرفه سازی حرفه ای، مطابق با سلایق و علایق شرکت کنندگان، بیشتر شد و بدیهی است که چالش رقبای تجاری، طریقه نمایش و ارائه محصولات در نمایشگاه است.

از این رو، به خصوص از شروع دوران برگزاری نمایشگاههای تخصصی، غرفه سازی و مسابقه غرفه آرایی اهمیت پیدا می کند تا جایی که امروز در ایران شرکت های بسیاری به ارائه خدمات نمایشگاهی اهم از اجاره تجهیزات نمایشگاهی، خدمات طراحی و چاپ و تولیدِ گرافیک غرفه ها، طراحان گرافیک و معمارانی که به طور تخصصی به طراحی غرفه می پردازند و ورود و ظهور انواع مصالح که اخنصاصا در ساخت غرفه به کار می روند، همچون سازه های مدولار و محصولاتی نظیر ماکسیما Maxima، اکتانورم Octanorm، آلوویژنAluvision ، اسپیس فریم Space Frame و غیره.


تاسیس انجمن صنفی غرفه سازان در تهران

Exhibition Stand Builders Association of Tehran
جمعی از اعضائ انجمن غرفه سازان در اولین نمایشگاه صنعت نمایشگاهی در تهران


از این رو، در سال ۱۳۹۰خ. جمعی از دست اندرکاران سازه های نمایشگاهی برای سازماندهی و یکپارچه شدن در ابعاد مختلف این حرفه تصمیم به تاسیس انجمن صنفی غرفه سازان در تهران گرفتند. این تشکل با اهداف کلی اعتلای شخصیت حقوقی و خواست های قانونی غرفه سازان، دست یابی به قیمت های متعارف در غرفه سازی و آموزش و بالا بردن سطح آگاهی جامعه و صاحبان مشاغل نسبت به این حرفه از سال ۱۳۹۲خ. فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است./

 

ESBAT Conferance
گردهم آیی اعضای انجمن غرفه سازان تهران