یک غرفه نمایشگاهی چگونه می تواند مخاطب را در پیام خود غوطه ور کند؟


Curiosity Cubed


مکعب کنجکاوی

از: تراویس استانتون


معرفی خلاقانه از طریق برانگیختن حس کنجکاوی

 

به گفته فیلسوف انگلیسی توماس هابز “کنجکاوی شهوت ذهن است.” اما برای کِپلاس کُنزِپت – Kplus Konzept GmbH – که یک شرکت دکوراسیون و برندینگ فضاهای تجاری است، کنجکاوی نیرویی قدرتمند برای جلب و نگه داشتن کافی توجه است به منظور برقراری ارتباط با “پیام های کلیدی”. در نمایشگاه یورو شاپ EuroShop 2014 – شرکت کِپلاس کُنزِپت  با به کار گیری این “شهوت اغواگر” نمایشی را به اجرا گذاشت که امیدوار بود از طریق آن شعار ” کشف فضاهای جدید” را برآفریده کند.

این نمایش شامل یک ردیف سه تایی نربان سیاه رنگ به ارتفاع تقریبی ۳ متر بود که در بالای هر یک مکعبی چوبی تعبیه شده بود با سوراخی گرد در زیر آنها به اندازه عبور یک سر و گردن. این کانسپ به اندازه کافی کنجکاوی برانگیز بود تا بازدیدکنندگان تشویق شوند از نردبان ها بالا بروند و به داخل مکعب ها سرک بکشند. در داخل مکعب ها افراد با فضایی آشنا می شدند که قابلیت های خلاقانه شرکت Kplus را به نمایش می گذاشت.

برای مثال دیواره داخلی یکی از مکعب ها پوشیده از پارچه کرکی صورتی با توپ های کوچکِ آینه ای آویزان، به همراه رایحه ای شیرین و پخش موسیقی بود. با سرک کشیدن به داخل مکعب بعدی با فضایی پوشیده از شاخ و برگ به همراه نورهای رنگی و صداهای جنگلی روبرو می شدید. و در داخل مکعب سوم فضای آینه ای با جلوه های مالتی مدیا و نورهای فتوریستی* جلب توجه می کرد. “پیام کلیدی” این بود: محرک های چند حسی خالق محیط های شناور** هستند.


 

 


سوزان ولر – Susanne Weller – رئیس روابط عمومی و توسعه تجارت Kplus گفته است: ” ما با برانگیختن حس کنجکاوی به دنبال خلق تجربه ای بودیم که توجه تمامی حواس را طلب می کرد.” داوران جایزه طراحی، قابلیت این نمایش به برانگیختن کنجکاوی شرکت کنندگان و ترغیب آنها به واکنش را ستودند.

استراتژی پرمخاطره شرکت Kplus  در ارائه ” غرفه واکنش برانگیز” علاوه بر جوایز، نتایج مهمی را به دنبال داشت. در این غرفه سازی ۱۸.۵ مترمربعی با صرف تنها ۱۰۰ دلار برای هر مترمربع، مخاطبان وادار شدند تا در حواسشان بازنگری کنند، با شعار شرکت ارتباط برقرار کنند و در نهایت نقش خودشان را در این نمایش ایفا کنند. ” کنجکاوی” ممکن است یک گربه را به کشتن دهد ولی در یوروشاپ ۲۰۱۴ مخاطبان را به خود جلب کرد.


*  Futurism یا آینده گرایی یک جنبش هنری و اجتماعی در ایتالیای اوایل قرن بیستم بود که بر جلوه های زندگی آن دوران مانند سرعت، تکنولوژی، جوانی، خشونت و … تاکید می کرد.

** محیط های شناور – Immersive environments – با شبیه سازی های بصری حس حضور فیزیکی در محیط را به مخاطب القا می کنند.


منبع: نشریه EXHIBITOR

انتخاب متن: علیرضا جهان پناه

ترجمه و بازنویسی: مهتاب اردکانیان