شیوه های غرفه سازی در دوران پسا کووید


راهنمای طراحی غرفه های نمایشگاهی در دوران پس از کووید


روشنگری های پااولا دریوکایت (طراح) و جوناتان بروکس (مدیر توسعه خلاقیت) برای به کارگیری روشهای طراحی غرفه نمایشگاهی در دوران پس از کووید


نمایشگاهها همواره بر قدرت دیدارهای رودرو برای پدید آوردن نواندیشی و خویشاوندی های جدید استوار بوده اند، با لحاظ  این عادت، چه تصویری از آینده صنعت نمایشگاهی، در این مرحله از تاریخ همچنان که تلاش عظیمی برای سازگار کردن زندگی با پاندمی و دوران پس از آن می شود به دست می آید؟


در این دوران گذار، برای کارکرد بهتر غرفه های نمایشگاهی و ایمن ساختن آنان برای بازدیدکنندگان درعین حفظ آزادی خلاقیت برای برندها چه می توان کرد؟ در دوران پیش از پاندمی توجه راهبردهای تجاری معطوف به  متناسب سازی شمار بازدیدکنندگان و تعداد محصولات بود، در حالی که اکنون این توجه معطوف به حفظ فاصله اجتماعی ایمن و اطمینان خاطر بازدیدکنندگان است. مسیری که شرکت ها در این دوران بینابینی در پیش گرفته اند برای مدت زمانی طولانی تاثیر خود را بر شیوه ارائه برندها حفظ خواهد کرد، پس مهم است تا تفکرمان را به سوی ارائه شیوه های بلند مدت سوق دهیم. برای انجام این تکلیف، می شود تلاش آتلیه های طراحی را روی کار بر قالب طراحی فیزیکی برای به کار گیری در آینده نزدیک متمرکز کرد. در اینجا به معرفی چهار مسیر راهبردی برای گرفتن بهترین نتیجه در دوران هنجارهای نو می پردازیم.

 


چیدمان هوشمندانۀ غرفه

برگزارکنندگان نمایشگاهی هم اکنون در حال پهن تر کردن راهروهای اصلی و یکطرفه کردن مسیرها در محل برگزاری نمایشگاهها هستند. برای تعمیم این روش، در طراحی غرفه ها، چیدمان های زاویه دار برای هدایت مستقیم خیل عابران بسیار مهم خواهند بود. برای جلوگیری از ازدحام، غرفه ها همچنین باید مسیرهای یک سویه را، با به کارگیری گرافیک های هدایت کننده در اشکال خطی و علامت گذاری در کف غرفه، در فضای خود تعریف کنند. می توان از دیوارها و نشانه های مستقل نیز در هدایت جمعیت استفاده کرد. استفاده از نشانه های گفتاری، و یا افرادی که با لحنی واضح و قابل ادراک جمعیت را راهنمایی کنند نیز مفید است. بسیار مهم است که لحنِ نشانه های گفتاری، و افراد راهنما، دستوری نباشد و از تُنِ صدایِ ملایمی برخوردار باشند.

طراحان مشخصا می توانند از پنل ها و دیوارهای جدا کننده شفاف در غرفه استفاده کنند. دیوارهای شفاف این امکان را به بازدیدکنندگان می دهد تا به هنگام حرکت یکدیگر را ببینند؛ به خصوص وقتی می خواهند از گوشه ها رد شوند یا از تقاطع ها عبور کنند. نکته آخر و مهم این که، در نهایت عرفه ها مجبور خواهند بود تا فضای امن کافی برای حرکت بازدیدکنندگان در طی برگزاری نمایشگاه به وجود آورند تا آنها مجبور به عبور از راهروهای باریک و شلوغ نباشند. بدین ترتیب یک غرفه نمایشگاهی نه تنها پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود بلکه از آنها محافظت نیز خواهد کرد.

 

 


مصالح نوین برای پاسخ به نیازهای نوین

مصالحی که برای ساخت اجزاء غرفه انتخاب می شوند باید حد اقل آنتی باکتریال و ترجیحا آنتی ویروس باشند. موادی که دارای لایه های مقاوم در برابر رطوبت، باکتری و کپک هستند، از تجمع عوامل بیماری زا جلوگیری کرده و تمیز کردن آنها آسان است. مصالحی مانند Polyrey*، یا سطوح همگن ساخته شده از Krion**، و یا استفاده از مصالح ضد میکروب مانند Silestone***، انتخاب های خوبی برای ساختن میزها و سطوحی هستند که بیشتر در معرض لمس افراد قرار دارند.

در صورت امکان ترجیحا از لوازم و یراق آلات مسی به دلیل ضد ویروس بودن این فلز در سازه های غرفه استفاده شود. می توان از نصب صفحات مسی در سطوحی مانند میزهای پذیرش و کمدها و قفسه ها استفاده کرد و بارها در طراحی های بعدی آنها را به کار برد. در صورت عدم تمایل به بهره گیری از صفحات مسی در طراحی غرفه و غرفه سازی، استفاده از موادی که ترکیب ذرات نانو مس در آنها تزریق شده باشد نیز گزینه خوبی است. Cufitec یکی از آن موادی است که اگر در ترکیبات مواد پلاستیکی، فیلم و الیاف پارچه استفاده شود، بر طبق آزمایشات، می تواند در کمتر از پنج دقیقه حدود ۹۹.۹۹% از ویروس ها را نابود کند. به کارگیری تکنولوژی ضد ویروس و باکتری در مصالح غرفه سازی ممکن است متضمن ظاهر زیبا نباشد، ولی در عین حال استفاده از مواد طبیعی موجب کم تر شدن میزان گرد و غبار آلرژی زا می شوند و حسی از طراحی انسان محور را ایجاد می کنند.

در رابطه با پارچه می توان کَنَف و کتان ضد میکروب را در نظر گرفت. این پارچه ها بادوام هستند، به راحتی تمیز می شوند و از مصالح پایدار و قابل استفاده مجدد به حساب می آیند. این مواد هیچ دور ریزی ندارند، اصلاح ژنتیکی نشده اند و در پروسه تولید خود نیازی به آبیاری ندارند. بنا به همان دلایل همچنین می شود برای کف پوش، به جای هر چیز دیگر، چوب پنبه را انتخاب کرد. با توجه به فاصلۀ گشاد افراد از یکدیگر، چوب پنبه به لحاظ عایق صوتی نیز معجزه می کند و متضمن آکوستیک مناسب در فضاهای بازی است که برای جلسات در نظر گرفته می شوند.

 

متریال های داخل تصویر شامل:

پارچۀ ریزبافت از الیاف شاهدانه (John England)، پارچه نمدی بازیافتی (I-Did)، تخته با لمینیت وود افکت و خاصیت ضدعفونی (Polyrey)، رویه میز کار با جلوه مرمرین ضد میکروب (Silestone)، ورق های مسین ضد ویروس (Tecu)، شیشه های بافت دار و رنگی (Pilkington)، پوشش کف چوب پنبه ضد میکروب (Haro)، ورق فشرده بهداشتی (Krion).


مبلمان و نحوه پراکندگی

برگزاری جلسات در مکان های بسته تا مدتها امکانپذیر نخواهد بود. بدین ترتیب تمایل به گردهم آییهای نیمه خصوصی با تعداد کمتری از افراد، بیشتر خواهد شد و به طور معمول، در اغلب این جلسات، باید از حفاظ و صفحات جدا کننده برای حفظ فاصله استفاده شود. صندلی ها باید در فاصله دو متری از یکدیگر چیده شوند که در این صورت استفاده از مبلمان بزرگ تر برای پر کردن فضا کمک می کند تا افراد در یک گفت و گوی خصوصی احساس طبیعی تری داشته باشند، هر چند که فاصله ها پهن تر هستند. مبلمان همچنین باید قابلیت شست و شو داشته باشد و بنابراین استفاده از مواد با دوام در طراحی و ساخت مبلمان اولویت خواهد داشت.

 

 


فنآوری های نو

بر خلاف انتظار، لازم نیست فضاهای مذاکره به طور کامل حذف شوند و ما نباید ترسی از فنآوری لمسی داشته باشیم. آی پاد ها و تاچ اسکرین ها با روکش های ضد ویروس می توانند از انتشار کووید ۱۹ از طریق لمس صفحات جلوگیری کنند. قرار است فنآوری “نانو هایژن + تی. ام” به زودی در دسترس قرار گیرد هر چند مدتی است روکش MAP – ۱  که دوامی ۹۰ روزه در مقابل ویروس دارد در هنگ کنگ استفاده می شود. در هر حال مذاکرات مسیرهایی غیر از صفحات لمسی نیز، البته، باید مورد توجه قرار گیرند چرا که ممکن است حتی با وجود روکش های ضد ویروس هنوز برخی احساس راحتی نکنند. یکی از گزینه ها میتواند فنآوری حرکات دست و بدن باشد. در حال حاضر فرودگاهها در حال تست فنآوری “تشخیص علامت” در کیوسک های چک-این خود هستند. این آزمایش ها ممکن است در غرفه های نمایشگاهی نیز کاربرد داشته باشند.

بدون شک به کار گیری فناوری و مواد و مصالح آنتی ویروس بهای تمام شده پروژه را بالا می برد. پاسخ اما برنامه ریزی برای استراتژی دراز مدت و پایدار خواهد بود. برای مثال انتخاب مصالح ماندگار با هدف استفاده های پی در پی و به کار گیری سیستم های مدولار نمایشگاهی به عنوان بخشی از سرمایه، رویکرد هایی برای به دست آوردن یک کسب و کار پایدار هستند.

در نهایت، برقراری ارتباط نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. برای بالابردن نرخ مراجعان و جذب بازدیدکنندگان به یک غرفه نمایشگاهی لازم است به آنها اطمینان دهید که در بازدید از غرفه تمامی نکات برای حفاظت آنها – از ویروس – در نظر گرفته و رعایت شده است. در این راستا به طور واضح ابتکاراتی را که به کار برده اید نشان دهید. به بازدید کنندگان اطمینان دهید که بازدید از غرفه ای که ساخته اید خطری را متوجه آنها نخواهد کرد و آنها می توانند با اعتماد و بی خطر از نمایشگرها و امکانات دیگر موجود در غرفه بهره مند شوند.


Polyrey* نوعی لمینت سخت و فشرده.

Kiron** نوعی کمپوزیت بسیار سخت و فشرده و صیقلی.

Silestone*** نوعی مصالح آنتی باکتریال که در آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی استفاده می شود.


انتخاب متن و ترجمه: مهتاب اردکانیان

منبع: Exhibition News