سه نکته مهم در برپایی نمایشگاههای مجازی


Virtual trade shows:

Three lessons from first reacts!


نمایشگاههای مجازی:

سه آموزه از واکنش های اولیه!


علیرغم افزایش تمایل روزافزون ما به تعامل دیجیتال، پرپایی نمایشگاه های تجاری به صورت حضوری همچنان جزء اصلی تقویم تجاری محسوب می شوند. برپایی نمایشگاهها فرصتی برای شرکت کنندگان هستند تا به ارائه آخرین کارها، برقراری مناسبت های تجاری حیاتی، بستن قراردادهای موفق به ایجاد همکاری های مشترک بپردازند. همه گیری کووید ۱۹ ، فعلا، این صنعت را به آشفتگی انداخته است و انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی تخمین زده که کنسل شدن و تعویق نمایشگاه های تجاری تاکنون ۱۴.۴ میلیارد یورو بر اقتصاد جهانی خسارت زده است.

رویدادهای بزرگی همچون NewFronts، South by Southwest و E3، قرار گذاشته اند تا نمایشگاههای ۲۰۲۰ خود را در موعد مقرر به صورت مجازی برپا کنند. در این صورت ما می توانیم از کسانی که پیشتر خودشان را با شرایط وفق داده اند نکاتی را بیاموزیم.

***


 

نمایشگاه هنر بازل – هنگ کنگ – ۲۰۱۹


REMEMBER THAT SETTING IS STILL CENTRAL

به یاد داشته باشید “مکان” همچنان محور است


هیچ رویدادی نمی تواند کاملا مجازی / دیجیتال باشد. اغلب آنها نیازمند مکانی فیزیکی برای وقوع هستند. خواه یک غرفه باشد یا یک سمینار و یا یک مصاحبه. در این میان، نقش حساس “کیفیت اجرا” به لحاظ کارکرد و زیبایی شناسی در موفقیت – رویداد – انکار ناپذیر است.

نمایشگاههای مجازی نیازی به برپایی غرفه های بزرگ و خاص ندارند و بدین لحاظ به صرفه هستند. با این حال سرمایه گذاری هوشمندانه در ” خوش درخشیدن” می تواند تفاوت بین یک اجرای مجازی دیدنی و یا کسالت آور را آشکارکند. برندها به دقت بر نحوه عرضه کالاهای خود در رسانه ها فکر می کنند. و اعتبار یک پخش زنده اینترنتی، با جذابیتی بدون تشریفات، همسان با سایر رسانه هاست.

برند اتومبیل کوئِن ایگ سِگ –Koenigsegg  – موردی است که می توان به آن اشاره کرد. پس از اعلام عدم برگزاری نمایشگاه بین المللی اتومبیل ژنو، هنگامی که رقبا مشغول جمع آوری غرفه های خود و تهیه فیلم برای استفاده های بعدی بودند، این اَبَر برند سوئدی در پی بهره گیری از موقعیت بود.

مدیر اجرایی، کریستین فون کوئِن ایگ سِگ، خطاب به بینندگان آن لاین می گوید: “همه جمع کردند و رفتند. ما می گوییم که نمی توانیم. ما این غرفه شگفت انگیز را ساختیم. ما این اتومبیل های شگفت آور را تولید کردیم. جمع کنیم و برویم؟ هرگز!”

***


 

غرفه برند اتومبیل کوئِن ایگ سِگ –Koenigsegg – در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۲۰

 


UNDERSTANDING THE TYPE OF RELATIONSHIP ATTENDEES HOPE TO CEMENT IS CRITICAL TO ANY EVENT’S VIRTUALIZATION STRATEGY

درک نوع رابطه ای که قرار است مخاطبان با یک رویداد مجازی برقرار کنند در تعیین استراتژی “مجازی سازی” بسیار مهم است


باز آفرینی مناسبات به جای قالب بندی دیجیتالی

اظهارات افراد درباره اهمیت برپایی واقعی رویدادها نشان می دهد که برگزاری حضوری نمایشگاهها موجب شده تا آنها بتوانند مناسبات مهم در کسب و کارشان را پایه گذاری کنند. به همین دلیل به جای تمرکز بر خلق جایگزین های دیجیتال از قالب های زنده، بهتر است به فهم نوع رابطه ای که قرار است مخاطبان با یک رویداد مجازی برقرار کنند بپردازیم. این درک، نقش مهمی در تعیین استراتژی “مجازی سازی” بازی می کند.

با تعطیل شدن نمایشگاه  Expo West که از مهم ترین نمایشگاههای صنایع غذایی و آشامیدنی در ایالات متحده است، سرمایه گذاران نوپا در صنعت کالاهای بسته بندی شده مصرفی – (CPG) Consumer Packaged Goods   – متوجه شدند فرصت مداقه در – رفتار – مشتریانِ خرده فروشی های محلی را از دست داده اند. در واکنش، شرکت سرمایه گذاری CircleUp Network، که یک بستر سرمایه گذار برای شرکت های صاحب برند است، تصمیم گرفت تا یک مسیر جدید برای کسب و کارهای کوچک تعریف کند تا آنها بتوانند به معرفی خود بپردازند.

مدیرعامل CircleUp، کارِن هُولَند  – Karen Howland -خطاب به Modern Retail گفته است: ” صاحبان برندهای بزرگ و مسقل و حتی برندهای نوظهوری که –سالیانه – ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار فروش دارند به راحتی به مصرف کنندگان خود دسترسی دارند. اما، این صاحبان برندهای کوچک هستند که باید در راهروهای – مراکز خرید – توجه مردم را به خود جلب کنند. پس نمایشگاه مجازی “مسابقه بزرگ” آنهاست.”

بدین ترتیب CircleUP نمایشگاه “اکسپو وست” مجازی خود را آفرید و از صاحبان برند دعوت کرد هر یک در یک ویدئوی پنج دقیقه ای از طریق “پلتفورم زوم” برای ۲۰ مشتری بلقوه، خود را تبلیغ کنند. استقبال از این نمایشگاه مجازی به حدی بود که ۳۵۰ کسب و کار با پیوستن به این نمایشگاه خود را معرفی کردند. اکنون CircleUp در نظر دارد هر ماه میزبان چنین جلساتی باشد.

***


نمایشگاه هنر بازل – هنگ کنگ – ۲۰۱۹


THINK ‘BOTH’ RATHER THAN ‘EIDER

به “هردو” فکر کنید، نه به “یا”


لغو نمایشگاه “هنر بازل” در هنگ کنگ مشکلات کمتری را، نسبت به رقبا، برای سازمان ترتیب دهنده به وجود آورد. این نمایشگاه هنری پیشترها نیز یک نسخه مجازی از نمایشگاههای خود تهیه می کرد. بنا براین تجربه، می توانست راحت تر پلتفرم مجازی خود را برنامه ریزی کند. نکته قابل توجه در نگارخانه های آن لاین “هنر بازل” این است که سعی نشده تا آنها جانشین رویداد حضوری شوند، بلکه زمینه ای را فراهم می کند تا صاحبان آثار، هم به ارائه کارهایشان بپردازند و در عین حال دسترسی مخاطبان را کنترل کنند. مهم تر این که با حفظ دستورالعمل های خاص، جذابیت نمایشگاه حفظ می شود. سالن های نمایش پیش از نمایش عمومی، تنها یک پیش نمایش را ارائه می کنند و فقط دارندگان کارت های VIP اجازه دسترسی کامل به یک سالن نمایش خاص را دارند.

راشل لِه مان (Rachel Lehmann) یکی از سرپرستان نگارخانه Lehmann Maupin – که در حال به روز رسانی نگارخانه آنلاین خود برای خریداران و کلکسیونرهای گرفتار در قرنتینه است – در مصاحبه با “روزنامه آرتس” – Arts Newspaper – می گوید: ” نوآوری و پیشرفت در ارائه مجازی آثار هنری حالا به یک فوریت تبدیل شده است. بی شک این یک نُرم جدید است که باید با آن کنار بیاییم.”

در پی حضور در نمایشگاه آنلاین “هنر بازل” نگارخانه Lisson نیز تصمیم گرفته است ترتیب یک تور مجازی همراه با شرح زنده آثار و ممارست های هنری هنرمندان را بدهد. پنج نگارخانه دیگر از منطقه جنوب شرق آسیا نیز به این تور می پیوندند تا هویتی منطقه ای به این رویداد ببخشند. قرار بر این است که هر نگارخانه یک گردش ده دقیقه ای برای مخاطبان ترتیب دهد تا آنها در غرفه مجازی چرخی بزنند. نکته کلیدی در این اتفاق این است که چگونه یک رویداد حضوری می تواند الهام بخش نوع مجازی آن باشد و بلعکس.


منبع: نشریه FRAME

انتخاب متن: علیرضا جهان پناه

ترجمه و بازنویسی: مهتاب اردکانیان