شرکت برسا,طراحی و ساخت غرفه های نمایشگاهی,برندینگ فضاهای تجاری و اداری,طراحی و تولید استند نمایش محصول,

ساخت بزرگ ترین غرفه نمایشگاهی در تله کام ۲۰۱۳

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات، ارتباطات و فن آوری اطلاعات

Iran Telecom 2013


شرکت برسا به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای  طراحی، تولید و اجرای غرفه های نمایشگاهی غیر مدولار درسطح کشور شناخته می شود. این شرکت با دارا بودن کادری تخصصی و مجرب غرفه های مجهز و مدرنی را درنمایشگاه های مختلف طراحی و به اجرا در می آورد. شرکت برسا در یکی از آخرین دستاوردهای خود در چهاردهمین نمایشگاه تلکام   Iran Telecom 2013 –پروژه ای بی نظیر را در سالن ۷ نمایشگاه بین المللی تهران به انجام رسانده است. در این نمایشگاه سالن اختصاصی همراه اول در غالب شش غرفه اصلی برای زیر مجموعه های آن طراحی و اجرا شده است.

 

غرفه همراه اول | Hamrah Aval Stand | Iran Telecom 2013

 


آقای مهندس علیرضا جهان پناه درباره این پروژه عظیم که از طراحی تا اجرای آن ۴۰ روز به درازا کشید می گوید:

شرکت برسا به دلیل کادر تخصصی و گروه عملیاتی قوی با بیش از ۴۰ نفر نیروی استخدامی خود قطعا یکی از بزرگترین شرکت های غرفه سازی غیر مدولار در ایران می باشد. شرکت برسا سه سال پیاپی برنده مسابقه طراحی سالن اختصاصی همراه اول بوده و هر سه سال نیز طرح خود را به اجرا رسانده است. این بار نیز شرکت برسا با عملکرد بی نظیر خود توانست علاوه بر بدست آوردن رضایت کامل مشتری، ظرفیت ها و روشهای غرفه سازی غیر مدولار را بطور قابل توجهی رشد دهد. در واقع پروژه هایی در این ابعاد فرصتی است برای خلاقیت و نوآوری در حوزه کاری و صنفی غرفه سازی. یکی از توانایی های مهم شرکت برسا در برنامه ریزی و مدیریت پروژه های کوتاه مدت و اجرای مقرون به صرفه سازه های موقت است.


 

غرفه همراه اول | Hamrah Aval Stand | Iran Telecom 2013

 

غرفه همراه اول | Hamrah Aval Stand | Iran Telecom 2013

 


درمورد غرفه شرکت همراه اول درنمایشگاه تلکام برایمان بگویید

طراحی این پروژه از اواخر مرداد ماه شروع و چهارم مهر ماه نیز به مشتری تحویل داده شد. تنها راه اینکه پروژه های بزرگ و پیچیده ای مانند همراه اول که با توجه به شرایط اقتصادی در کشور بودجه نسبتا محدودی نیز دارند با کیفیت عالی به انجام رسند داشتن تجربه کافی و تیم کارآزموده و برنامه ریزی ساعت به ساعت و مدیریت منسجم کل روند می باشد. دراین پروژه عظیم، ۲۴۰۰ متر مربع غرفه سازی شده است. فضای داخل سالن ۲۲۵۰ متر مربع ساخت و ساز و فضای بیرون ۱۵۰ متر مربع ساخت و ساز توسط شرکت برسا برای شرکت همراه اول ساخته شده است. غرفه هایی که در فضای باز (بیرون سالن) برای همراه اول ساخته شد از نظر فرم طراحی و نحوه اجرای ساختار آن میتوان گفت برای بار اول درکشور انجام شده است. فضای داخلی نیز با طراحی بدیع و زیبا و کاملا تخصصی به بهترین شکل انجام شد. تیم ۸ نفره طراحی شرکت برسا، کادری حرفه ای و مجرب متشکل از مهندسین معمار و طراحان صنعتی و طراحان گرافیک با ایده های امروزی است که به دلیل تمرکز در حرفه غرفه سازی در مسیر درست و اصولی درحال حرکت است.


درمورد شروع کار غرفه سازی بگویید

کار در این پروژه با یک سالن خالی (سالن هفت) شروع شد. تقسیم بندی داخلی سالن برای ایجاد غرفه ها و راهروها توسط تیم طراحی انجام گردید. مانند تمامی پروژه ها بیشتر انرژی برای رسیدن به کانسپت اولیه صرف شد. در واقع نوعی ایده ی واحد برای کل سالن که ایجاد حس یکپارچه گی نماید مد نظر بود که از انعکاس نیاز های مشتری در فرم ها و چیدمان فضا ها همراه با زیبایی و جذابیت آنها بدست آمد. بعد از این مرحله طراحی اجزای مورد نیاز غرفه ها شروع شد. در این پروژه المان اصلی بیان کننده ی کانسپت، که ترکیبی از بیضی هاست از لوگوی همراه اول الهام گرفته شده بود. در نتیجه ایده اولیه را با قطعاتی از بیضی ها در پلان و در نما و در احجام سه بعدی طراحی کردیم. با توجه به موقت بودن سازه نمایشگاهی یا بهتر بگوییم ماندگار نبودن آن و اهدافی که برای حضور در نمایشگاه در نظر گرفته می شود، فرم ها می بایست با قدرت کافی و موثر برای ایجاد خاطره بصری طراحی شوند. به دلیل کوتاه بودن مدت بازدید ایجاد پیچیدگی های معمارانه که نیازمند ارتیاط طولانی با فضا است در نمایشگاه موفق نخواهند بود. از سوی دیگر نیازهای کارفرما در استفاده از فضاها و اجزاء باید بسیار دقیق پاسخ داده شود تا طی این مدت کوتاه بتواند به حداکثر بهره وری دست یابد. بنابراین یکی از الترناتیو های اصلی طراحی، ایجاد فرم و برنامه ریزی فیزیکی غرفه در فضاهای مورد نیاز بود. رنگ، فرم، ابعاد، انتخاب مصالح و کیفیت اجرا نکاتی است که باید به درستی به آنها پرداخته می شد.

گروه طراحی شرکت برسا با تکیه بر بیش از ۲۰ سال تجربه، تمام این موارد را در دستور کار خود قرار داد و پلان مدادی طرح را تهیه کرد. پس از آن نماها و حجم ها روی کاغذ طراحی شدند و حتی طرح مدادی المان های کوچک نیز ترسیم شد و این موارد کنار هم شکل یک ایده مادر را به خود گرفت. بعداز این مرحله، مدل سازی احجام درفضای مجازی با کمک نرم افزارهای مهندسی و سه بعدی به انجام رسید.

پس از آن، ابعاد اجزاء طرح مورد بررسی مجدد قرار گرفته و تمامی اجزائ فضاها و ارتباط آنها با یکدیگر و هماهنگی شان با کل طرح در نظر گرفته شد. مکان هایی مانند اتاق گفتگو، کانترهای پذیرش، انبارها، پلاتو نمایش فیلم، محل برگزاری مسابقه و… اهمیت زیادی داشتند. انتخاب نهایی موقعیت و ابعاد این مکان ها از مهم ترین قسمت های کار بود. در واقع بدنه تمام حجم های غرفه برای برقراری ارتباط با مخاطب و ایجاد قویترین تاثیر بصری برای ما اهمیت ویژه ای داشت.

دراین پروژه مشتری خواهان تعداد زیادی فضای مذاکره بود که ۴۰۰ متر مربع فضای دو طبقه برای آن ایجاد شد. در واقع اتاق های کنفرانس در طبقه بالا در نظر گرفته شد و پایین برای فضاهای مذاکراتی کارشناسی اختصاص پیدا کرد.

مراحل سه بعدی سازی تحت نظارت مدیر آتلیه و پشتیبانی طراحان ارشد در ۵ کامپیوتر مجزا به انجام رسید و همزمان تیم طراحی صنعتی اجزائ ظریف و روشهای اجرا و تیم گرافیک با توجه به برند، هماهنگی موثر اجزایی مانند لوگوها پوسترها و حروف را در طرح پیش بینی می کنند.

پس از اتمام طراحی غرفه ها و تهیه تصاویر سه بعدی برای ارائه به مشتری، تمام اجزاء در یک فایل الکترونیک واحد کنار هم قرار گرفته دراختیار متخصص سه بعدی و انیمشین تیم قرار داده شد. مرحله تهیه انیمیشن دشوار و نیازمند صرف وقت و حوصله فراوان می باشد. تهیه فیلم انیمیشن از طرح های معماری خصوصا پروژه هایی به این اندازه امروزه یکی از ملزومات اصلی ارائه و پرزنتیشن می باشد. فیلم ۲ دقیقه ای تهیه شده از طرح غرفه همراه اول در معرفی و نمایش اجزاء آن بسیار موثر بوده است .


 

غرفه همراه اول | Hamrah Aval Stand | Iran Telecom 2013

 

غرفه همراه اول | Hamrah Aval Stand | Iran Telecom 2013

مراحل اجرا چگونه بود؟

بعد از برگزاری مسابقه و انتخاب برنده جلسات بررسی دقیق اجزاء با مشتری برگزار شد. اصلاحات و تغییرات مورد نظر در پلان به انجام رسید و پس از تایید طرح سه بعدی، دوباره و به سرعت ساخته شد. سپس مرحله بسیار مهم تهیه نقشه های اجرایی آغاز گردید. این مرحله بسیار حساس بوده و حتی کوچکترین جزئیات ساختار و نورپردازی و رنگ آمیزی و اجزاء گرافیک تبدیل به نقشه های اجرایی و راهنمای نصب می شوند. دفترچه نقشه اجرایی غرفه همراه اول نزدیک ۵۰۰ برگ داشت. نقشه تمام قسمت های غرفه مانند نحوه کف سازی، بدنه ها، اسکلت های فلزی و نحوه اتصال بدنه ها و بسیاری نقشه های دیگر. مهم این بود که تمام اجزا در خارج از نمایشگاه ساخته شدند. قطعه قطعه کردن طرح برای اینکه چگونه ساخته شوند و قابلیت حمل آنها درکنار یکدیگر بطور هماهنگ و بدون اشتباه، هنر دیگر گروه طراحان است. بر اساس این نقشه هاست که برنامه عملیات ساعت به ساعت برای ۴ یا ۵ روز زمان نصب تهیه می شود. همزمان با مرحله ی تهیه نقشه اجرایی، تیم های عملیاتی نیز انتخاب شدند.

اجرای غرفه ۲۴۰۰ متری با چنین جزئیات پیچیده و طی زمانی کوتاه خارج ازتوان یک شرکت یا یک تیم است. شرکت برسا، همانند سال قبل، برای ساخت این غرفه کنسرسیومی متشکل از دو شرکت بزرگ و دو شرکت کوچکتر را تشکیل داد. شرکت سپنج سازه به عنوان اصلی ترین عضو کنسرسیوم تیمی است بسیار قوی که از نظر توان اجرایی در غرفه های غیر مدولار بی نظیر می باشد. برای رسیدن به کیفیت مطلوب و جلوگیری از بروز هر گونه ریسک شرکت سرو پارس با سابقه طولانی و موفق و شرکت پارسان با تجربه در عرصه داخلی و بین المللی انتخاب شدند.

این تیم با تجربه با به کار بستن روش های اصولی و حرفه ای – که متاسفانه در کشور ما کمتر مورد استفاده قرار می گیرد – کلیه مراحل ساخت و نصب را به انجام رساند. ۸۵% از قطعات با ۷ تریلی به نمایشگاه حمل و با لیفتراک به داخل سالن حمل شد و قطعات کوچکتر و ملحقات به مرور به نمایشگاه آورده شدند.

قطعاتی که زمان کافی برای ساخت آنها وجود داشت در کارگاه پیش رنگ شدند. نزدیک ۱۵۰ نفر در نصب و اجرای این قطعات، ۱۴ساعت در روز،  با یکدیگر همکاری کردند. درآخرین مراحل، نورپردازی، رنگ آمیزی و بعد گرافیک انجام شد. در تمامی پروژه ها نیروها با زمان بندی مشخصی تقسیم بندی می شوند. درحرفه ما زمانی برای هدر رفتن وجود ندارد. در نتیجه تیم ها باید کاملا  براساس زمان بندی عمل کنند. این پروژه بزرگ و پر از جزئیات در طول ۴ روز به طور کامل اجرا شد. در طی روزهای برگزاری نمایشگاه نیز تکنسین های مقیم کنسرسیوم آماده رفع اشکالات فنی و پشتیبانی مشتری بودند.

سخن آخر: شرکت برسا پیوسته در تلاش ارتقاء ارزشهای حرفه ای این رشته می باشد و بر این اعتقاد است که با کوشش مضاعف و کار تیمی، ایجاد زیر ساخت و سرمایه گذاری منطقی، شناخت ارزش تجربه و تکیه بر برنامه ریزی در صنعت نمایشگاهی کشور می توان بهره وری بودجه های مشتریان غرفه سازی را بالابرده وبا جلوگیری از ضایع شدن مصالح و انرژی کار به معادله امروزی برد برد رسید. در واقع عملکرد ضعیف برخی از شرکت های غرفه ساز در طراحی و خصوصا در اجرای بی کیفیت، ضربه بزرگی به صنف وارد کرده وگذشته از پایین آوردن ارزشهای حرفه ای موجب سر درگمی مشتریان و بازار نیز می شود.


 

غرفه همراه اول | Hamrah Aval Stand | Iran Telecom 2013

 

غرفه همراه اول | Hamrah Aval Stand | Iran Telecom 2013

 

غرفه همراه اول | Hamrah Aval Stand | Iran Telecom 2013