نمایشگاه مُدفابریک، گذار طراحی غرفه از “رویکرد فیزیکی” به “تجربه دیجیتال”!


چگونه طراحی غرفه در نمایشگاه تجاری می تواند از یک “رویکرد فیزیکی” به “تجربه دیجیتال” تبدیل شود؟



بزرگ ترین نمایشگاه سالیانه مد هلند به نام Amsterdam’s Modefabriek در ژانویه ۲۰۲۰ برگزار شد. در این نمایشگاه، بهترین های مد هلند از هنرهای خود رونمایی کردند. این برنامه دو روزه نویدبخش برندهای نوین، شوهای روزآمد، مراکز خرید پیشرو و مذاکرات تجاری آینده نگر بود.

طراح هیلدا کوئندرز Hilda Koenders که بیش از دَه سال است که تجربه حضور در این نمایشگاه بزرگ هلندی را در چَنته دارد، امسال با آخرین کار خود شگفتی آفرید. غرفه ای به ابعاد ۱۰ متر در ۱۰ متر با جلوه ای پویا به نام Strip Down (خط – پایین).

طراحان نمایشگاههای تجاری – با ترکیب شخصیت یک برند در طراحی غرفه – به طریقی فزاینده، در حال تغییر دادن نقش خرده فروشی سنتی هستند. این تغییر نقش، به طور همزمان، غرفه را مبدل به یک بازاریاب دیجیتالی  (digital marketer)می کند.

با اجرای Strip Down، کوئندرز توانست به طرزی متفاوت جذابیت زودگذرِ “مواجهه رودررو” را به محصولی ملموس – هرچند دیجیتال – تبدیل کند. شاهد آن ویدئوهایی است که بازدیدکنندگان از تجربه کنش متقابل خود و فضای به وجود آمده توسط غرفه در شبکه های اجتماعی منتشر کرده اند.



اساس غرفه کوئندرز نقش و نگار “راه راه” است. او برای جلوه سازی این نقش از یک منشور شش ضلعی در هسته غرفه استفاده میکند که دیواره های آن مزین به نوارهای متناوب سبز نئون و آبی کبالت هستند. این منشور همچنین با صفحات راه راه احاطه شده است. با چرخیدن به دور منشور، لایه های نوارها با یکدیگر ادغام می شوند و تاثیرات بصری موجدار پدید می آورند.

در تلاش برای شکستن الگوهای خشک در اجراهای آب نباتی، کوئندرز، Strip Down را برای خلق کنش متقابل طراحی کرد. بدین ترتیب که،از بازدیدکنندگان دعوت می شد در پشت دیوارها قدم بزنند و از خودشان در فضای غرفه فیلم بگیرند. همچنین با نصب یک دوربین حساس به حرکت در محل، فیلم های زنده به یک برنامه کامپیوتری ارسال می شد. این برنامه با اضافه کردن رنگ های نئونی به رکوردهای خام و ترکیب آنها با گرافیک متحرک از طریق یک تلویزیون، بی وقفه به نمایش شیک پوشان خندان، رقصان و خرامان در محوطه Modefabriek می پرداخت.



آیا Strip Down یک سرگرمی فضایی در دنیای واقعی بود یا وسیله و محصولی برای انتشار در شبکه های اجتماعی؟ شاید هردو. این اجرا با تبدیل کردن “بازدیدکنندگان عادی” به “محتوای تجاری”، تلنگری به تمایل بازنشر در کاربران میزند تا آنها به انتشار محتوایی بپردازند که به برند #modefabriek اشاره می کند.


منبع: نشریه FRAME

انتخاب متن: علیرضا جهان پناه

ترجمه و بازنویسی: مهتاب اردکانیان